جستجو
    جستجوی پيشرفته  
صفحه اصلی
 
  
 
 
کتاب صوتی آه بر اساس ترجمه نفس المهموم
 
 
 
 
 
آیات حجاب در قرآن کریم - آیات سوره احزاب
26,216
 
 
Tahoor_invitation

آیات اصلی مربوط به وظیفه پوشش همان آیات سوره نور است. آیاتی چند هم در سوره احزاب است که می توان آنها را در حاشیه این مطلب ذکر کرد. قسمتی از این آیات مربوط است به زنان رسول خدا و قسمت دیگر دستورهائی است که درباره حفظ حریم عفاف وارد شده است.
اما قسمت اول: «یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا* و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیة الاولی و اقمن الصلوة و آتین الزکوة و اطعن الله و رسوله انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب/ 32 و 33)؛ در این دو آیه، مخاطب، زنان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشند: ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید - اگر پرهیزکار باشید - مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه و شهوت آلود به کار نبرید که موجب طمع بیماردلان گردد. به خوبی و شایستگی سخن بگوئید. در خانه های خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین، به خودنمائی و خودآرائی از خانه بیرون نشوید. مقصود از این دستور زندانی کردن زنان پیغمبر در خانه نیست، زیرا تاریخ اسلام به صراحت گواه است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله زنان خود را با خود به سفر می برد و آنان را از بیرون شدن از خانه منع نمی فرمود مقصود از این دستور آنست که زن به منظور خودنمائی از خانه بیرون نشود و مخصوصا در مورد زنان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله این وظیفه سنگینتر و مؤکدتر است.

آیه 53 سوره احزاب چنین است: «یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم الی طعام غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده ابدا ان ذلکم کان عندالله عظیما»؛ عربهای مسلمان بی پروا وارد اتاقهای پیغمبر می شدند. زنهای پیغمبر صلی الله علیه و آله هم در خانه بودند. آیه نازل شد که اولا سرزده و بدون اجازه وارد خانه پیغمبر نشوید، و اگر برای صرف غذا دعوت شدید به موقع بیائید و بعد هم برخیزید و بروید و به قصه گوئی و صحبتهای متفرقه وقت نگیرید، زیرا این امور پیغمبر را ناراحت می کند و او شرم می کند شما را از خانه خود بیرون کند ولی خدا از شما شرم نمی کند. و ثانیا وقتی می خواهید چیزی از زنان پیغمبر بگیرید، از پشت پرده بخواهید بدون اینکه داخل اتاق شوید. این کارها برای پاکیزگی دل شما و دل آنها بهتر است. شما نباید پیامبر را آزار دهید و نه زنان او را پس از درگذشت پیغمبر به زنی بگیرید، که این کارها در نزد خدا بزرگ است.

در این آیه، کلمه " حجاب " ذکر شده است. همانطوری که قبلا گفتیم در کلمات قدماء هر جا سخن از آیه حجاب است مقصود همین آیه است. دستور حجاب که در این آیه است غیر از دستور " پوشش " است که مورد بحث ما می باشد. دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد. طبق این دستور، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود، بلکه اگر چیزی می خواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند. این مسأله ربطی به بحث " پوشش " که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان " ستر " نه " حجاب " نامیده می شود، ندارد. جمله: «ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن» مانند جمله: «و ان یستعففن خیر لهن؛ و عفت ورزیدن برای آنان بهتر است.» که در آیه 61 از سوره نور آمده است، دلالت می کند که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است. همانطور که گفتیم: رخصتهای تسهیلی و ارفاقی که به حکم ضرورت داده شده است، نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد.

اختصاص آیه حجاب به زنان پیامبر اکرم
می دانیم که در قرآن کریم درباره زنان پیغمبر دستورهای خاصی وارد شده است. اولین آیه خطاب به زنان پیغمبر با این جمله آغاز می شود: «یا نساء النبی لستن کأحد من النساء»؛ یعنی شما با سایر زنان فرق دارید (احزاب/ 32). اسلام عنایت خاصی داشته است که زنان پیغمبر چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان، در خانه های خود بمانند، و در این جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در کار بوده است.
قرآن کریم صریحا به زنان پیغمبر می گوید: «و قرن فی بیوتکن»؛ یعنی در خانه های خود بمانید (احزاب/ 33). اسلام می خواسته است " امهات المؤمنین " که خواه ناخواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نکنند، و احیانا ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند. و چنانکه می دانیم یکی از " امهات المؤمنین " (عایشه) که از این دستور تخلف کرد، ماجراهای سیاسی ناگواری برای جهان اسلام به وجود آورد. خود او همیشه اظهار تأسف می کرد و می گفت دوست داشتم فرزندان زیادی از پیغمبر می داشتم و می مردند اما به چنین ماجرائی دست نمی زدم. سر اینکه زنان پیغمبر ممنوع شدند از اینکه بعد از آن حضرت با شخص دیگری ازدواج کنند به نظر من همین است. یعنی شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده می کرد و ماجراها می آفرید. بنابراین اگر درباره زنان پیغمبر دستور اکیدتر و شدیدتری وجود داشته باشد بدین جهت است. به هر حال آیه ای که در آن آیه کلمه " حجاب " به کار رفته آیه 53 از سوره احزاب است که می فرماید: «و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراء حجاب»؛ یعنی اگر از آنها متاع و کالای مورد نیازی مطالبه می کنید از پشت پرده از آنها بخواهید.
در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی هر جا نام " آیه حجاب " آمده است مثلا گفته شده قبل از نزول آیه حجاب چنان بود و بعد از نزول آیه حجاب چنین شد، مقصود این آیه است که مربوط به زنان پیغمبر است (صحیح مسلم جلد 4 صفحات 151 - 148)، نه آیات 30 و 31 سوره نور که می فرماید: «قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم»؛ به مردان باایمان بگو: دیده (از نامحرم) فرونهند. - الی آخر - «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهم»؛ به زنان باایمان بگو: دیدگان خود را (از نامحرم) فروبندند. یا آیه 59 سوره احزاب که می فرماید: «یدنین علیهن من جلابیبهن»؛ پوشش های خود را بر خود بپیچند - الی آخر.

 
 
 
 

واژه حجاب و اشتباه در استعمال آن

 
 
 
 
مسئله حجاب، صفحه 156-154 و 75-73
 
 
 
 
 
   
 
اصول عقاید > نبوت > ادیان الهی > اسلام > قرآن > معارف در قرآن > احکام در قرآن
 
فرهنگ و علوم انسانی > تاریخ > تاریخ اسلام
 
اصول عقاید > نبوت > ادیان الهی > اسلام
 
 
 
 
مسئله حجاب، صفحه 156-154 و 75-73
 
كاش قبل از اينكه مدام تو گوشمون ميخوندن حجاب داشته باش و يك سري جملات تكراري را بيان مي كردن كه اصلا در عمل به درد نمي خورد و بجاي اين درسهاي مسخره اي كه بيشترشون اصلا كاربردي نيستند يك ذره از آيات و تفسيرشون در مورد حجاب مي گفتن. تو مملكت اسلامي همه دهه شصتيها به همه علمها نوك زدن و تبديل شدن به همه چيز دان و هيچ چيز ندان كه باعث شد غربي ها از اين رخوت و بيحالي مدرسه ها سوء استفاده را بكنند و ذهن بچه هاي ما را مملو از شور بي حجابي و لذتهاي زود گذر و مهيج بكنند خدا به ايران رحم كند با اين مادران و پدران آينده

چهارشنبه 14 اسفند
مريم
 
قبلانظرم رو درمورد حجاب گفتم اما می خوام یه مطلب دیگه رو اضافه کنم.تاچندسال پیش دین اسلام رو فقط به صورت تقلیدی پذیرفته بودم بدون عشق .اما حالا پس از چندسال مطالعه درمورداسلام عاشق این دینم.دین اسلام خیلی زیباست.چراخیلی ازما آدمها این قدرتن پروریم؟چراروحیه تحقیق وتفحص نداریم؟چرابرای فهمیدن تلاشی نمی کنیم؟اگه یک جوون با چندتاشبهه ایمانش متزلزل میشه ویاحتی دست ازدینش برمیداره،برای اینه که اهل تحقیق نیست والا انسانی که دینش رو شناخته ومعرفت پیداکرده،این شبهه ها براش جواب داده شده است.ای کاش برای فهمیدن قدم برداریم پیش ازآنکه حسرت بخوریم.ای کاش خودمون رو ازلذت فهمیدن محروم نکنیم.

سه شنبه 06 فروردين
مریم
 
به نظرمن حجاب هرگزمانع پیشرفت نیست.اگرکشورهای غربی توانسته اندپیشرفتهای علمی شگرفی داشته باشندبه دلیل بی حجابی وبی بندوباری نیست.این سنت خداونده که هرکس بیشترتلاش کنه نتیجه تلاشش رو خواهددید.کشورهای غربی زودترفعالیتهای علمی روشروع کردندزودترهم به نتیجه رسیدنداما مابعدازانقلاب فعالیتهای علمی روبه طورجدی اغازکردیم وپیشرفتهای علمی ما دراین سی وچندسال فوق العا ده بوده.تاکیدمی کنم فوق العاده،به گونه ای که جوامع غربی روبه تعجب واداشته ومن مطمئنم که ایمان ماقطعادراین سرعت پیشرفت موثربوده واگرایمانمان روحفظ کنیم عنایت ویاری خداوند بیشتره.امادرموردزینت بودن یانبودن مو بایدبگم که من به عنوان یک زن مو رو زینت خودم میدونم نه تنها برای زن بلکه حتی برای مردها هم موزینته اما به دلایل خاصی که حتما می دونید(اگه نمی دونیدپیشنهاد می کنم حتما فلسفه حجاب رو دراسلام بخونید چون خیلی جالبه)بر خانم ها پوشش مو واجب شده.

سه شنبه 06 فروردين
مریم
 
با سلام 1 . در آیه اشاره به کل زنان یا زنان مسلمان نشده و فرموده به زنان مومن بگو حجاب خود را رعایت نمایند . چرا کلی اعلام نشده ؟ آیا این موضوع ذال بر کم اهمیت بودن حجاب برای مردم معمولی ندارد ؟ 2 . علائم زن مومنه چیست ؟ آیا صحت دارد فردی که مومن هست باید در روز 51 رکعت نماز بخواند ؟ با این حساب زنانی که مومنه نیستند هم از نظر شما باید حجاب اجباری اختیار نمایند !!! 3 . فردی که اصول دین شیعه را قبول داشته و فروع دین را نیز اجرا می نماید ولی به حجاب اعتقادی ندارد چه حکمی دارد ؟ 4 . اگر حجاب که در کشور ما فعلا از هر چیزی واجب تر شده چرا در فروع دین نیامده است ؟ با تشکر


دوشنبه 21 اسفند
سعید حاج سعیدی

نظر کارشناس:
کاربر گرامی باسلام روشن است که دستورات الهی را کسی گوش می دهد که او راقبول داشته وبه او ایمان اورده باشد خطاب به غیر مومنانی که خدار اقبول ندارند چه تاثیری دارد البته همه بابد دستورات دین راراعایت بکنند وکافران فردای قیامت هم برای ایمان نیاوردنشان مواخذه می شوند وهم برای عمل نکردن به دستورات دین.51 رکعت نماز منظور نماز های واجب ونافله های انهاست که نافله ها مستحب است .اعتقاد به رعایت پوشش وعفت برای همه لازم است وکسی نباید عمدا وازروی اگاهی با این دستور خدا مخالفت داشته باشد.لازم نیست همه چیز در فروع دین بیاید همین که درا صول دین توحید ونبوت وامامت امده باید به دستورات خدا وپیامبر وامامان گوش کرد ورعایت عفت وپاکدامنی حجاب هم از دستورات انهاست .موفق باشید .
 
آیه های قرآن را بنویسید درباره حجاب

شنبه 15 مهر
نگین محمدی
 
اصلاموازنظرمن زینت نیست وهیچ تحریکی نسبت به مرد نمیکند،امروزه اگربه بازارواماکن عمومی برویددخترانی راکه حجاب دارند را میبینید امادرعوض باآرایش غلیظی که دارن شاید باید بگم 100برابرزیباتروتحریک آمیز تر به نظرمیان،درضمن توجه خیلی زیاد به این کارهاست که باعث شده ماازخیلی از پیشرفت های اصلیمون جابمونیم

شنبه 21 مرداد
رضا

نظر کارشناس:
کاربر گرامی با سلا م در باره این که چه چیزی میتواند مصداق زینت باشد یا نباشد باید دین نظر بدهد.اما این که دخترانی با داشتن حجاب باز هم ارایش دارند وخودنمایی می کنند این کار دلیل بر این نمی شود که خانم هامی توانند مو ها یشان را بیرون بگذارند وبه نامحرمان نمایش بدهند.البته اگر کسی با داشتن حجاب بازهم خودنمایی وارایش برای نامحرمان دارد نشان گر این است که واقعا حجاب ندارد زیر احجاب فقط به نوع پوششی نیست که یک خانم دارد بلکه خودنمایی وارایش برای نامحرمان هم مصداق رعایت نکردن حجاب است . موفق باشید .
 
زينت مو نيست زينت زينت است قران تعارفي با كسي ندارد كلام خداست اگر مي خواست بگويد موهاي خود را از نامحرم بپوشانيد خب مي گفت ضمن اينكه اون زمان عرب بدوي و بيابانگرد امنيتي نبود عرب مستور نمودن زن را راهي ميديد براي جلوگيري از تعرض يك عده وحشي بر اساس شواهد تاريخي در ميان زنان عرب چشم و هم چشمي بسيار رايج بود و زنان زيورهاي خود را به رخ يكديگر ميكشيدند قران در اين ايه اين عمل رايج را ناپسند ميداند.

يكشنبه 24 ارديبهشت


نظر کارشناس:
کاربرگرامی چه دلیلی دارید بر این که مو ی زن زینت محسوب نشود به نظر می رسد هیچ زنی حاضر نیست این مطلب رابپذیرد که موی او جز ءزینت او محسوب نشود.
 
اين آيات خيلي كلي صحبت كرده اند. از كجا بدانيم كه حجاب شامل موي سر هم مي شود يا نه؟

شنبه 20 اسفند
sayeh

نظر کارشناس:
باسلام این آیات مربوط به آیات حجاب درسوره احزاب است ایات سوره نورآنجا که میگویدزنان نباید زینتهای خود را برای نامحرمان آشکار کنندشامل موی سر هم میشودزیرا بی تردید مو از برترین زینتهای زن به حساب می آید.
 
سلام و علیکم نظر بنده در قسمت نوشته های شما راجع به حجاب بسیار عالی و هم نظر شما می باشم
اما بعضی از ملا نما های اهل تسنو خانم ها را از حجاب اسلامی منع میدارند و می گویند موی سر خانم ها از جمله زینت نیست. موفق باشید

دوشنبه 28 آذر
محمد اکرمی
 
mamnoon , besiar estefade kardam

شنبه 22 فروردين
farhad
 
عالی

دوشنبه 12 اسفند
یونگشین حاجی
   
 
 
 
کاربر گرامی، این بخش اختصاص دارد به نظر شما درباره موضوع مطرح شده، در صورتی که نیاز به سئوال یا بحث و گفتگو در رابطه با موضوع مربوطه را دارید، از طریق سایت کاربران (my.tahoor.com) اقدام نمایید.
 
 
   
 
 
 
طهور قرآن | دایره المعارف طهور | کتابخانه طهور | پادکست طهور | اعلام | کتاب شناسی | سایت ٥ روز | طهور فرانسه
 
کلیه حقوق متعلق است به موسسه فرهنگی جام طهور